Afgelopen weekje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bentomlow - WaarBenJij.nu Afgelopen weekje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bentomlow - WaarBenJij.nu

Afgelopen weekje

Door: Webmaster

17 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Ik zit hier helaas aan mijn weekenddienst (zaterdag). boehoe. Is nog niet veel te doen, vanochtend 8.00 uur aanwezig en 4 patienten gezien, 2 na bevalling controles en 2 nieuwe opnames. Geen hele spannende dingen alleen algemene controle. Heb dus even tijd om over afgelopen week te vertellen.
Vorige week vrijdag met een hele groep naar Jazz cafe Rumors in het Krasnapolsky hotel gegaan en tot uurtje of 2.45 lekker drinken (borgoe (rum) cola), muziek luisteren en feesten en vervolgens de rest van het weekend bijzonder weinig gedaan behalve zondag met ong 300 andere (voornamelijk nederlandse) malloten op 2 tv's en twee schermen met beamer de eerste wedstrijd van het WK van NL gezien. Wilden daarna gaan zwemmen maar daarna slecht weer dus even gelezen (nee niet gestudeerd) en niets doen was ook best leuk.

Maandag, een nieuwe bevalling geleid en een laat dagje gemaakt in het ziekenhuis. Dinsdag na een goed middagje zwembad VOS (10 SRD om binnen te komen op loopafstand van ons huis) met een Nederlandse dame achter de balie van het restaurant dus lekker patatje oorlog gegeten met Javaanse pindasaus, helaas wel tegelijk zwemles dus vooral BIJ het zwembad geweest. Wel relaxerend. Daarna weer salsales en met Tarik beetje door de stad gewandeld en rondgekeken naar nieuwe kroegjes en/of eetgelegenheden. Bij Joosje heerlijke Roti docks gegeten (eend) en daarna weer langzaam naar huis.
Woensdag weer een goed dagje gedraaid met weer 's middags lekker liggen bij het zwembad VOS. We waren de zondag ervoor al op zoek gegaan naar wat te eten in de buurt en we waren er toen erachter gekomen dat het befaamde Joke's Krab House bij ons om de hoek lag. Zowel mijn neef Peter als de KLM intranet site sprak vol lof hierover. Toen was hij helaas dicht maar nu open. We kregen uitleg van de lopende kaart en tegelijk de eigenaar genaamd Walter. Zijn moeder was Joke en ook hier is het weer een klein wereldje en hij kende Dr Olmtak natuurlijk weer. Hij was een erg vriendelijke man die ons advies gaf om dan toch maar de garnalen en Kings Krab te nemen. Na stokbrood met kruidenboter kregen we beiden een schort om, heel charmant (zie foto). Aangezien Tarik zo'n lampje was om te zeggen dat we wel tegen heet konden had hij een peper naast de krab gelegd voor ons. We probeerden beide een heel klein stukje van de peper en hadden meteen het gevoel dat alles in een ondraaglijke fik stond die niet te blussen was. Het bleek 'adjoenomoto' te zijn, de scherpste peper van Suriname, nog heter dan de madame jeanette. Heel fijn en twee Borgoe cola was het weer wat geblust gelukkig. Het was voor Surinaamse maatstaven duur maar zeker de moeite waard om te hebben gedaan. Nizette, een co-assistente die op de afdeling interne geneeskunde en bij de salsa meedoet was jarig vandaag en dus ging ze een borreltje drinken met friends (Wietske, Irene, Claudia, Jan Jelle (Salsales en bijna allemaal Medico coschappers/HBOVers) en Tarik) bij 'Het Vat'. Wij waren de beroerdste niet en gingen ook die kant op om dit te vieren. Na 1 Djogo(grote bier, een fles van 1 liter Parbo bier), 1 borgoe cola en 2 caipirinha hadden we eigenlijk wel weer honger. Nizette en Claudia wisten ons te vertellen dat je in het casino gratis buffet had. Dus een taxi ingedoken met de opdracht casino. De chauffeur adviseerde ons een casino waar vanavond de grote trekking was, er werd een auto verloot. Wisten wij veel en belandde bij 'Tropicana'. Erg apart maar blijkbaar krijg je dus in het Casino hier gratis drank, show en buffet (als vroeg genoeg). Bij gebrek aan taartjes en andere zoetigheid besloten de dames naar huis te gaan, aangezien de lintworm van Nizette dus blijkbaar niet gevoed kon worden. Ik natuurlijk aan de roulette en Tarik beetje erbij hangen. Bleek wel dat je als gokker significant sneller alcohol krijgt dan wanneer je blijkbaar aan het profiteren bent. heel vreemd ;). Veel te veel gedronken, 2 srd verloren/uitgegeven en om 1.45 weer naar bedje toe met de taxi.

Helaas volgende dag weer 645 beginnen dus voelde me een beetje brakkie. 30 minuutjes verslapen en een beetje houten hoofd. We kregen beiden overigens de vraag of we gedronken hadden van onze hoofdzuster. Na stellig ontkennen kwam het volgende probleem, toen ik om 11.43 weer een nieuwe bevalling geleid heb en een beetje onpasselijk werd van het vruchtwater. Oepsie (nee netjes mijn ontbijt binnen gehouden). Misschien slim om dat niet meer te doen op een doordeweekse dag. Vrijdag zijn Tarik en ik braaf gebleven op de afdeling terwijl de rest naar 't VAT was om 13.00 uur voor weer wedstrijd NL en om een uurtje of 15.00 uur taaiden Tarik en ik ook maar af. 's avonds weer salsa en met Lizette, Irene, Wietske, nog een huisgenootje van hen, Tarik gegeten bij Joosje en daarna weer naar Rumors voor Jazz. niet al te laat gemaakt dit keer en netjes om 0.00 uur lag ik weer in mijn bedje.
Tarik is nu met geloof 7 dames met de taxi naar Santigron een dorpje van het binnenland bekijken en die zie ik vast vanavond weer. Moet nu helaas weer patientje zien dus kan niet verder uitweiden over de activiteiten van deze week. Nu is het inmiddels zondag en vanochtend weer om 8.00 uur aangekomen in het ziekenhuis (zondag). Was wel beter dienst. Eerst 2 nabevalling controles en een patient opgenomen. Vervolgens om 8.59 bevalling gedaan en al het papierwerk verwerkt. Daarna beetje voetbal gekeken op de afdeling. Nog 3 mensen opgenomen en 2 nabevalling controles gedaan en toen Brasil-Australie gekeken op de afdeling. Toen om uurtje of 1530 weer afgetaaid naar huis. Heb inmiddels wel een internet cafeetje gevonden vlakbij huis dus wat sneller internet dan in het ziekenhuis gelukkig. Gaan zo eten in een lokale chinees chapchoi Moksi oid en dan tv kijken want ze zijn hier wel up to date met de nieuwste films, tenminste als je de zender een beetje scherp krijgt dmv 2 kledinghangers en Tarik en ik om de beurt dienst bij de TV om de antenne te richten. Groetjes

• 17 Juni 2006 - 19:12

Cynthia:

Hey Ben,
    als ik die foto's zie van de straat enzo en je kamer (gelukkig dus de grootste)krijg ik het Suri gevoel weer helemaal terug. Wat heb je veel tijd om naar het zwembad te gaan, ben er zelf maar een keer of twee geweest.
    Groetjes!

• 20 Juni 2006 - 08:10

Gijs N:

Ha Tomlow, ik dacht dat je met die Tarik een lokale Tarik bedoelde, of een ander. Maar het is gewoon Tarik Batens. Doe hem de groeten en nog veel plezier.