Bevallingen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bentomlow - WaarBenJij.nu Bevallingen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bentomlow - WaarBenJij.nu

Bevallingen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

09 Juni 2006 | Suriname, Paramaribo

Zit nu 3 daagjes op de verloskamers en heb meteen in 3 dagen tijd 3 bevallingen meegholpen, 1 sectio (keizersnee) meegeholpen en 1 bevalling zelf gedaan. Was wel erg gaaf. Wel veel te (onsurinaamse) lange uurtjes gedraaid, woensdag en donderdag van 6.45 t/m 18.45 en vandaag van 645 tot ik klaar ben met dit bericht (ong 16.00 uur) Je hebt hier wel leuke zusters maar van de 4 voedvrouwen is er maar 2 echt aardig (Zr Jane, Helen) en de andere 3 hebben gebruiksaanwijzing nodig (Zrs Alberg, Marion en Rhonda) Schijnt dat ze mij wel ok vinden aangezien ik een man ben en hard schijn te werken maar ook weer uit verre bronnen dus weet niet hoe dat zit. Gister was bizar, patiente was 40 weken zwanger, en er zouden nog 2 anderen bevallen. Die 2 anderen vielen uiteindelijk uit en ik mocht officieel nog geen bevallingen zelf doen dus zou Zr Rhonda of medeco Els uit Utrecht de bevalling doen. vanaf ong 830 weeen, 1230 ingeleid met stimulatieinfuus om ween te versterken, 4 cm ontsluiting, waarna 2 uur later nog steeds 4 cm, nog uurtje verder 5 cm (en je moet naar 10). Aangezien het mijn patient was op een andere afdeling bleef ik erbij en toen opeens in 20 min de ontsluiting van 5 naar 9 ging en de patiente persdrang had werd Rhonda gehaald. Die vond het onzin maar haalde wel haar Gynaecoloog Dr Ristie. Vond het ook te vroeg en ik moest soort kinderhartfilmpje vast houden en opnemen. Was dus alleen met patiente. Nog geen minuut later geeft ze aan dat ze het echt niet meer houdt en ik roep om hulp. Geen reactie. Toevallig loopt een van de vroedvrouw(mannen) in opleiding Auke binnen en ik zeg hem om rhonda te halen. Hij rennen maar Zr Rhonda zegt onzin, ze moet echt niet zeuren en ze gaat nog niet bevallen. Inmiddels was Els ook bij mij en we zagen al de top van het hoofdje. (haast geboden dus) nog een minuut later was door Els, Auke en mij een mooie dame geboren en het belachelijkste van allemaal, Zr Rhonda gaat uit haar dak vanwege (misplaatste) trots en begint te zeggen dat het ons probleem en onze verantwoordelijkheid was. En maar doortieren tegen ons waar de patiente bij was. Gelukkig begon haar man dan ook maar te tieren tegen Zr Rhonda aangezien wij er tenminste wel waren voor zijn vrouw. Erg maf. Lulligste van allemaal was dat na hele slechte teksten tegen Els over haar "fout" enz begon Zr Rhonda dus tegen mij (waar Els bijstond) over hoe goed ik het allemaal had gedaan, ik zo spontaan en goed met patienten was en dat ik het kindje had moeten vangen. Erg appart aangezien ik het op dat moment nog niet mocht in mijn eentje.

Bevalling van vandaag: Langdurig, ook stimulerend infuus en helaas inknippen wegens niet vorderende bevalling (nee ik knipte niet maar Zr Alberg), veel pijn en bloed en babypoep over mijn beide armen, over mijn broek, (en ik had een heel groot schort voor) en bij Zr Alberg in haar gezicht. Heel naar en voor de rest wel een goede geboorte en een gezond kind. Nou dat was weer een verhaal uit het verre zuidwesten en vanavond, alcohol, salsa, met ong 20 man naar Jazzcafeetje in het Krasnapolsky (ja die hebben ze hier ook) en weekend lekker chillen (mogelijk naar Whitebeach. Nog even verhaaltje over Zr Marion: Zij is echt (bijna) uniek, hoe zij omgaat met de patienten; als patient in pijn en aan het persen teksten als:
-Je perst niet genoeg
-je hebt nog 15 minuten want dan ga ik de dokter bellen en die gaat je inknippen
-je moet nog 15 minuten wachten en je zorgt er maar voor want ik moet nu eten
-als je niet opschiet dan bel ik de dokter en dan gaat zij je knippen of regelen we een keizersnede.
-als je niet opschiet ga ik je klappen (slaan) met je placenta (moederkoek)
-je moet zonder geluid zijn, anders ga ik weg en regel je het zelf maar
-jammer voor je maar sinds je hier binnen bent gekomen is je puni/punani/poeni van mij en als ik er iets mee wil doen doe ik dat. enz

  • 10 Juni 2006 - 06:18

    Lise:

    Lieve oom Ben.
    Hoe heet het kindje?
    Is het een meisje of een jongen?
    Vond je het eng?
    Was je zenuwachtig?
    Groetjes Lise

  • 12 Juni 2006 - 12:33

    Hedwich:

    Ha ha ha, geweldig, wat een verhalen!
    Ik kijk al uit naar je volgende berichten.

    Groetjes!
    Hedwich

  • 13 Juni 2006 - 10:27

    Margot:

    Hee Ben!!

    lekker bezig ;)

    xx Got

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Coschap Gynaecologie in Suriname

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 11300

Voorgaande reizen:

23 Mei 2006 - 25 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: