Vat besloten feest, Keti Koti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bentomlow - WaarBenJij.nu Vat besloten feest, Keti Koti - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van bentomlow - WaarBenJij.nu

Vat besloten feest, Keti Koti

Door: Webmaster

02 Juli 2006 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen vrijdag was er eerst een lekker maaltijdje meepikken van de creoolse keuken in het ziekenhuis ivm Keti Koti (zie onder) en daarna naar een feestje bij het Vat. Erg gezellig maar toen ik bestelde werd er naar mijn bon gevraagd. Begreep die kerel niet dus hij zei dat ik het binnen maar moest vragen. Ikke naar binnen en daar met de baas gesproken. Zij vroeg wie we waren en of we een uitnodiging van het feest hadden. Ikke uitgelegd dat we studenten waren van het diakonessenhuis en dat we via een van de werknemers wel een uitnodiging voor een feest hadden gehad maar dat die thuis lag (Die van feestje op zaterdag niet die van vrijdag bleek later)Oepsie. Zij naar binnen en geeft me een uitnodiging met excuses dat hij niet op naam was. Ikke terug naar de bar en bestellen. Hoef vervolgens niet af te rekenen. Na navraag bleek het een feestje van aandeelhouders, vaste gasten en vrienden/familie van de eigenaar. Erg besloten maar de mensen met uitnodiging mochten gratis drinken. Erg Nederlands natuurlijk maar ok daar kunnen Tarik en ik best aan meedoen. Inmiddels waren er nog een paar bekenden bij ons komen zitten en wij rustig verder drinken. Kwam er opeens een kerel naar mij toe met de teksten hallo dokter, ik herkende hem in eerste instantie niet maar blijkt dat ik die ochtend zijn kind heb meegeholpen om op de wereld te komen via een keizersnee. Hij was ook een genodigde dus hij wilde me uiteraard een drankje geven en stelt mij meteen voor aan een vriend van hem met de uitleg wie ik was. Dat bleek dezelfde kerel te zijn via wie ik voor het zaterdag feestje was uitgenodigd. Heeft mij uiteindelijk gered want toen een uur later de baas toch eens kwam navragen of deze knakker/werknemer (Cliff) mij kende kon hij volmondig ja zeggen dus was weer gered en we mochten rustig verder parasiteren. Beetje bluffen kan dus meestal gelukkig nog steeds geen kwaad. Daarna om uurtje of 1.00 uur met een hele groep naar een disco in Leonsberg gegaan; Blue bell want hadden gehoord dat dat die avond de place to be was. Was wel erg gezellig alsof je in een Nederlandse disco stond met veel allochtone jongeren en ouderen met vooral reggae ton, sean paul enz muziek en dames op de podia die maar met de billen bleven schudden. Daar lekker gedanst en even geoefend op de salsa en merengue maar ging wel redelijk goed. Was iig erg gezellig weer.

Zaterdag was het tijd voor Keti Koti (dag van de afschaffing van de slavernij hier). De naam betekent letterlijk 'kettingsnijden'. Op die dag wordt de afschaffing van de slavernij in Suriname (1863) herdacht. Veel muziek, ouderwetse kledingdracht en lekker eten. De klederdracht is wel grappig: Koto missi is vrouw met jurk. Pangi is voor volwassen vrouw omslag. Kwey is voor pubervrouw en de vrouw is een Kwey-una. Een getrouwde vrouw heeft twee pangi en een angisa (soort braveheart omslagdoek). Kamisa is voor mannen groot (omslag) of klein (lendendoekje). Ben ook nog op de tv geweest en al herkend yessssssss.
Tarik was aan het werk dus 's middags maar weer naar huis gegaan en 's avonds maar gegeten in de stad met Tarik, Carine (verpleeg Gyn), Henrieke en Talia (medico sjaarzen verpleegstage psych) daarna naar het Casino en wel 8 euro verloren. Ooooooeh wat slecht en weer door naar de Starzz. Een pokke-rij van ong een uur later en onze groep die redelijk hard aan het instorten was toch maar binnen beland. Daar op de muziek van Aptijd (geloof locale bekende band) weer gedanst en met wat collega's uit het ziekenhuis gepraat over dat Keti Koti en toen maar weer naar huis. Vandaag dus helaas een beetje brakkie maar goed om even te tikken. Kan ik het allemaal weer even bijwerken.

Natuurlijk is iedereen hier voor Brazilië en Argentinië bij het WK dus na dit weekend zal de sfeer wel wat gaan veranderen op de afdeling denk ik. hihihihihihihih. Vooral Dr Ristie zal er wat problemen mee hebben. Groetjes

ps OK eigenlijk niet heel veel bijzonders gedaan. Zit er nog tm dinsdag en dan over naar de Poli. Geen zin want meestal laat heb ik begrepen.

• 03 Juli 2006 - 07:16

Mieke:

Ik kijk uit naar de foto's van jou in je kleine kamisa! Hihiiii

kus zus

• 04 Juli 2006 - 12:43

Priscilla:

Ik hoop dat je beseft dat jij de enige Allochtoon ben als je op een feestje in Suriname staat. Na keti koti live te hebben meegemaakt moet je weten dat Suriname het land is van de verschillende bevolkingsgroepen. Of niet dan........Ben wel erg blij te horen dat je geniet.

• 04 Juli 2006 - 18:58

Lisa:

Jeee Ben, je begint al een beetje een surinaams dialect te krijgen.... Ikke kan dat wel begrijpen!
    St vincentius gaat trouwens door.. veel plezier nog en ik spreek je later!